maandag 5 februari 2024

Nieuwsbrief Gahate-Nepal, april 2023

 



Nieuwsbrief Gahate-Nepal, april 2023

 

Beste vrienden van Gahate-Nepal, namaste,

 

Terwijl in Nepal het traditionele droge seizoen al een tijdlang uit evenwicht is, breekt de lente eindelijk ook hier aarzelend en onzeker door. Manoj vertelde dat in Nepal de voorbije weken een soort pré-moesson met veel wind en regen over het land trok, terwijl dat traditioneel pas begin juni het geval is! Dat maakt dat de geplande werken aan de steunmuur van het nieuwe gezondheidscentrum heel wat vertraging opliepen. Maar de paardjes hebben ondanks die ongewone weersomstandigheden toch hun last langs het steile pad naar Baiday (Karmarang) gebracht. Zand en cement liggen nu klaar om, met de stenen die de dorpelingen ter plaatse hebben verzameld, de muur te verstevigen en moessonbestendig te maken. Ook het materiaal voor de omheining is boven geraakt. De werken die de veiligheid van het gezondheidscentrum moeten garanderen, kunnen volgende week, na de op gang zijnde feestelijkheden voor Nieuwjaar 2080 (Nepalese jaartelling), van start gaan. Manoj zou er vanaf 15 april persoonlijk op toezien zodat de werken vóór het uitbreken van de zware moessonregens kunnen worden voltooid.Omdat het dorp niet beschikt over elektriciteit zijn zonnepanelen voor het centrum geïnstalleerd en de nodige leidingen gelegd, zodat de verpleegster, erg tevreden, samen met haar helper in het centrum over meer mogelijkheden beschikt.

In Gahate is ondertussen eens te meer gebleken dat degelijk onderwijs aan de basis ligt van een hele dorpsontwikkeling en dus van de toekomst van haar bevolking. Sedert vooral de inspirerende leraar Prem en het geëngageerde lerarencorps van het schooltje, ondersteund door project Gahate-Nepal, het nieuwe onderwijsproject hebben uitgerold, is de verandering op heel wat terreinen overduidelijk.

Ouders, die vroeger weinig aandacht hadden voor de schoolse activiteiten en prestaties van hun kinderen, zijn nu heel geïnteresseerd. Hoewel slechts de helft van de ouders kunnen lezen of schrijven,  komen ze massaal, en niet enkel de vrouwen, naar informatieve bijeenkomsten om te leren hoe ze de kinderen kunnen  ondersteunen, ze zijn bereid om zelf een bijdrage te leveren door in de cursus handvaardigheid, de kinderen een aantal praktische vaardigheden aan te leren. Ze kwamen dit jaar ook enthousiast naar het – voor het eerst ingerichte - schoolfeest om de prestaties en optredens van hun kinderen te bewonderen. Enkele moeders bereiden vrijwillig elke dag de snacks om de kinderen onder de middag iets te eten te bezorgen en zo de lange lesdag aangenaam te onderbreken!

Maar ook in het dorpsleven is er heel wat verandering merkbaar: Voor het eerst in de geschiedenis van het dorp werd dit jaar de Internationale Vrouwendag gevierd. Enkele meer begoede inwoners van het dorp hebben een Fonds opgericht om de minst begoede leerlingen een financiële steuntje in de rug te geven,

zodat ze niet voortijdig de school moeten verlaten om te gaan werken, en om ook de beste leerlingen te onderscheiden en te ondersteunen om verder te studeren.

Bovendien is onder impuls van een aantal ondernemende bewoners een wekelijkse markt opgericht waar de dorpelingen en ook de mensen van de omringende dorpen wekelijks goederen te koop aanbieden en zo het dorpsleven nieuw leven inblazen. Toen we bij ons laatste bezoek aan Gahate rond halfzeven ’s morgens de kinderen in de leercentra gingen aanmoedigen, zagen we kleurrijk uitgedoste mensen van ver toestromen naar het primitieve versierde marktpleintje. Tot onze verwondering hadden een aantal dorpelingen van Gahate zelfs het initiatief genomen om op de markt eetstandjes te installeren. Het vroeger zo doodse en ‘vergeten’ dorp komt tot leven!!

Maar bij dit alles is minstens even belangrijk dat voor de kinderen een nieuw perspectief wordt geopend. Ook al blijven de klaslokalen voorlopig nog erg armoedig en onderkomen, het onderwijs zelf is niet langer een saaie bedoening maar iets waar ze met interesse en plezier aan deelnemen en wat hen laat delen in de mogelijkheden van een nieuwe toekomst, zonder de traditionele waarden te vergeten.

Het loont dan ook echt de moeite om te overwegen of de wil en de mogelijkheid bestaan om dergelijk onderwijsproject ook in de omringende dorpen uit te rollen en te ondersteunen. In Nepal is het onderwijs, zéker in de overal aanwezige staatsscholen, weinig ontwikkeld, het is weliswaar gratis en verplicht voor kinderen van 6 tot 11 jaar, maar van slechte kwaliteit. Hier een bijdrage leveren is zéker iets om in het oog te houden.

Met onze heel hartelijke groeten

Comité Gahate-Nepal (Hilde, Mia, Viviane, Rik, Maurice en Werner)

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten