NIEUWSBRIEF GAHATE - NEPAL, januari 2023.
Het
is 1 november 2022 rond 6.30 h en een stralende morgen in Gahate. We zijn op
weg met leraar Prem die ons vandaag graag wil laten kennismaken met enkele
aspecten van het vernieuwende onderwijsproject dat met de hulp van Project Gahate-Nepal hier in het dorp wordt
uitgerold. Het is dinsdag en sedert
enkele maanden is dat in Gahate de
marktdag , wat één van de belangrijke realisaties is in de ontwikkeling van het
dorp. Dat maakt dat we reeds heel wat kleurrijk volk uit de omringende dorpen zien toestromen. Na
zowat een half uur stappen langs aardewegen en paden door het bos, naderen we
een bescheiden nieuw uitziend gebouw en horen we kinderstemmen een bekend
Engels kinderliedje zingen!
Hoewel
de normale schooluren in Nepal lopen van
10 uur in de voormiddag tot 16 uur, volgen de kinderen, van klein tot
groot, ’s morgens tussen zes en acht, ruim een uur lang initiatie in de Engelse
taal aan de hand van verhaaltjes, liedjes enz.
al of niet ondersteund door leuke filmpjes op TV! Het enthousiasme van
de kinderen is aanstekelijk en tot onze verwondering staan zelfs een aantal
ouders door de open ramen (vensterglas is hier onbekend!) en deuren dit alles aandachtig gade te slaan. De
kinderen zitten op een mat op de grond, maar dat hindert hen blijkbaar niet om
met volle overgave aandachtig te volgen en mee te zingen, begeleid door twee
leerlingen van het lager middelbaar die dit als vrijwilliger doen vóór ze zelf
naar school vertrekken. Het gebouwtje is gesponsord door het gouvernement en
nog heel rudimentair ingericht. Het is onze bedoeling om mettertijd meubeltjes
te voorzien en een toilet.
ZZ
Zoals
dit zijn er vijf leercentra, zoals zij ze noemen, vijf lokalen of plaatsen, door
Project Gahate uitgerust met een Smart TV, waar elke morgen een groepje van een 20-tal kinderen onder
begeleiding, spelenderwijs en met veel goesting een initiatie Engels en/of
Nepalees krijgen. Opmerkelijk hierbij is wel dat de ouders mee de leercentra
hebben opgericht of zelfs een gedeelte van hun huis hebben afgestaan om daar
een leercentrum in te richten. Vóór 8 uur keren de kinderen dan terug naar huis
voor een ontbijt en om 10 uur worden ze op school verwacht voor het gewone
onderwijs.
Wanneer
we enkele dagen later in Kathmandu, Babita, de externe coördinator van dit
schoolproject, ontmoeten, vertelt ze: ’s
morgens vroeg is de aangewezen tijd want er is veel zuurstof in de lucht en
iedereen is nog fris en voor inleiding in taal is dit de meest geschikte tijd.
Babita is een Nepalese dame die haar studies in Nepal en Engeland heeft
voltooid en dit nieuwe systeem van onderwijs heeft uitgewerkt, als aanvulling
(en deels vervanging) van het traditioneel onderwijs waarbij de kinderen
passief de leerstof ‘ondergaan’. Zij vertelt ons enthousiast dat ze dit
onderwijsproject erg graag zou willen uitbreiden naar de dorpen rond Gahate
maar dat de financiële middelen ontbreken. Wij onderkennen uiteraard de bedekte
vraag om steun maar willen eerst de resultaten van dit lopende en toch wel erg mooie project afwachten. Het
is trouwens de bedoeling om ook te starten met een soort kleuteronderwijs
waarvoor de eerste stappen al zijn gezet. Wanneer we Prem, de enthousiaste
leraar die het project leidt, erover aanspreken vertelt hij dat de positieve
effecten van dit experiment nu al voelbaar zijn in de resultaten bij de
tussentijdse proefwerken. Deze ochtendlijke activiteiten zijn echter niet de
enige vormen van de vernieuwing waarvan Babita en Prem de belangrijkste
promotoren zijn:
Wanneer
we later op de dag het schooltje bezoeken merken we: Op regelmatige tijdstippen
wordt de eentonigheid van de traditionele lessen onderbroken door een uurtje
muziek of dans. Er zijn ook de regelmatige lees-uurtjes waarbij de hele school
in een groter lokaal bijeenkomt en ieder van de oudere leerlingen een kleintje
op sleeptouw neemt om beurtelings een verhaaltje te lezen in het Nepalees en het
Engels, terwijl de leerkrachten bijspringen waar moeilijkheden opduiken. We
bezorgden hen ondertussen een degelijke boekenkast en uitbreiding van hun zo
belangrijke bibliotheek. Door onder de middagpauze aan alle kinderen gratis een
kleine snack te bezorgen wordt de dag onderbroken en wordt eveneens vermeden
dat in de namiddag de aandacht verslapt. Dit alles maakt dat schoolgaan voor de
kinderen niet langer een vervelende bezigheid blijft maar dat onderwijs zéker
nuttig maar ook aangenaam kan zijn. Ook de pogingen om de schoolomgeving te
verfraaien verdienen alle lof: zo legden de leerkrachten zelf aan de zijkant
een tuintje aan. Jammer dat de meeste klassen en het lerarenlokaal momenteel
erg onderkomen zijn. Zéker een aandachtspunt voor de komende maanden. Voor het
eerst werd bovendien een schoolfeest georganiseerd, waarbij uiteraard ook de
ouders waren uitgenodigd. Kleinschalig maar toch een succes.
Naast
de vele donoren die we bij herhaling dankbaar gedenken, willen we hier toch
speciaal een school vermelden die reeds voor de vierde keer en heel
uitdrukkelijk zich heeft ingezet voor de kinderen en de school van Gahate: de
kinderen en leerkrachten van Basisschool De Driehoek te Bocholt leven heel
enthousiast mee en voelen zich nauw verbonden met de kinderen en met alles wat
in de Primary School in Gahate gebeurt. Mede door hun inzet kon in Gahate al
heel wat worden gerealiseerd.
Om
nu de overstap te maken naar Baiday (Karmarang) waar in oktober vorig jaar het
nieuwe gezondheidscentrum werd geopend: de verpleegster, die wegens ziekte de
officiële opening moest missen, liet weten dat ze ondertussen hersteld is en
opnieuw aan het werk. Tussen haar medisch werk door is ze met simpele middelen
het centrum aan het verfraaien en zorgde zelfs voor gordijntjes, iets wat de
huisjes in het dorp helemaal niet kennen of kunnen gebruiken omdat er
doodgewoon nergens vensters zijn, enkel het gezondheidscentrum is voorzien van vensters. Ook de zonnepanelen zijn ondertussen
ter plaatse geraakt en dus hopen ze om binnenkort ook over elektriciteit te
beschikken. Het sanitair dient verder te worden afgewerkt, de omheining
voltooid en Manoj werkt aan de plannen om de kwetsbare muren van het platform
waarop het centrum is opgetrokken te verstevigen, zodat ze de stortregens van
de komende moesson kunnen weerstaan. Dit wordt nog een zware klus. Maar hoe
voorlopig ook: vanaf nu is in Baiday medische zorg beschikbaar en daar gaat het
om!
Wat
betreft de financiële situatie van Project Gahate-Nepal kunnen we melden dat,
hoewel de inkomsten via de donoren in 2022 merkelijk lager uitvielen dan de
voorgaande jaren*, we – mede dankzij een eenmalige en substantiële bijdrage van
AFAS Foundation voor de bouwwerken in Baiday en de herhaalde steun van VZW
Zuiderlicht – gedurende het voorbije jaar een gezond financieel evenwicht
konden behouden en dat de investeringen in de huidige 4 projectsites niet in
het gedrang zijn gekomen. Bovendien worden een aantal te voorziene en noodzakelijke
uitgaven zowel in Baiday als in Gahate daarbij reeds in rekening genomen. Zo
zijn onder meer onderhandelingen lopende om het gezondheidscentrum van Gahate,
dat tot nu toe in feite privé-eigendom was van de arts uit Kathmandu die mee
aan de start stond van het centrum, terecht over te dragen aan de
dorpsgemeenschap. Dit betekent dat Project Gahate-Nepal gedurende een beperkte
en af te spreken periode tot de officiële erkenning, nog een gedeelte van de personeelskosten zal
dragen om de overgang te vergemakkelijken.
Wij willen iedereen, die hoe dan ook een bijdrage
leverde om dat alles mogelijk te maken, van harte danken. Dank zij ieder van
hen en de morele steun van zovelen, kon en kan Project Gahate-Nepal een klein
maar belangrijk steentje bijdragen in de ontwikkeling, het toekomstperspectief
en het leven van enkele kleine gemeenschappen
in het Oosten van Nepal. Wanneer de bewoners daar, bij elke gelegenheid
en elk bezoek ons letterlijk in de bloemetjes zetten, gaan deze bloemen en gaat
deze dank in hoofdzaak naar iedereen van jullie! Dat is iets wat zij en wat wij
nooit vergeten!
Met onze heel hartelijke groeten
Comité Gahate-Nepal (Hilde, Mia, Viviane, Rik, Maurice
en Werner)
* De dreigende economische situatie, die hier, maar des
te meer ook in Nepal voelbaar is, heeft zonder twijfel hierbij een rol
gespeeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten