In
Dhobane zelf gaat midden 2018 alles zijn rustige gang. De nieuwe klassen zijn volop in
gebruik en de Directeur is met zijn schoolcomité in overleg over het inrichten
van een computerklas. Voor deze school van 518 leerlingen met een afdeling middelbaar
onderwijs lijkt dit uiteraard geen overbodige luxe. Jammer genoeg is er nog
altijd geen elektriciteit in het dorp en dienen ze zich te behelpen met
zonnepanelen. Maar er is verandering in zicht: sedert één maand en nog heel
voorlopig is een weg aangelegd die tot vlakbij de school loopt. De kans is dus
erg groot dat binnen afzienbare tijd ook hier elektriciteitspalen zullen
verrijzen die – hoezeer ze het landschap ook ontsieren – de belofte meebrengen
van technische vooruitgang. De Directeur, een minzaam man, polste dan ook
voorzichtig of ze voor het inrichten van een computerklas op ons mochten
rekenen. Uiteraard zal Comité Gahate-Nepal deze vraag ernstig nemen en zal de
man binnenkort daar ook bericht van krijgen.
Ook in Gahate zal één van beide nieuwe klassen daarna worden ingericht als computerklas. Dit zal de
leerlingen van het vierde en vijfde jaar (de primary school bestaat uit 5
studiejaren) op die manier toelaten om te worden voorbereid op een eventuele
overgang naar het middelbaar onderwijs. Heel weinig kinderen uit Gahate hebben tot nu toe die stap gezet, mede
door de grote kloof die ze moeten overbruggen wat betreft het niveau van
onderwijs. Dit was ook de aanleiding om enkele jaren geleden een leraar Engels
aan te trekken. Het resultaat van die lessen op zich is misschien wat pover –
conversatie is nog altijd een brug te ver – maar het is een begin. Het
belangrijkste effect tot nu toe is zonder twijfel dat de zorg voor het
onderwijs opnieuw onder de aandacht is geplaatst en er heel wat meer
inspanningen worden geleverd, zowel door het onderwijzend personeel als door de
bevolking, om de school en het onderwijs aantrekkelijker te maken. Wat de
leerlingen zelf betreft kan het inrichten van een computerklas de eentonigheid
van het gehanteerde onderwijssysteem doorbreken en de leergierigheid stimuleren.
Voor
de Shree Salewa Secundary school, de middelbare school uit Dhobane, geldt
uiteraard dezelfde redenering met als bijkomend gegeven dat voor de leerlingen
van het middelbaar, die hogere studies willen aangaan, een computeropleiding
wellicht onmisbaar zal blijken. Misschien zal slechts een klein percentage de
mogelijkheid krijgen tot hoger onderwijs, maar voor hen kan het wel van
doorslaggevend belang zijn. Het deed de directeur en zijn schoolgemeenschap dan ook heel veel plezier dat hij in november 2018 de eerste zeven computers in ontvangst mocht nemen. Hij nodigde ons uit om zéker te komen zien wanneer alles zou zijn geïnstalleerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten